N°6 - 10/10/2012

1. Waarom maakt CD&V en Volks “Het Grote Blunderblad”?

Politiek gaat niet enkel over mooie programma’s schrijven. Elke partij in Ternat heeft een mooi verkiezingsprogramma. De inhoud komt bij de verschillende partijen voor een groot stuk overeen.

Wat ons betreft, gaat politiek ook en vooral over de geloofwaardigheid om deze mooie programma’s uit te voeren. Wat ons betreft, is de LVB deze geloofwaardigheid kwijt. Om u daarvan te overtuigen, hebben we een selectie gemaakt van blunders van de laatste bestuursperiode.

Een selectie, want we hebben het bijvoorbeeld niet over de schepen die zich gratis brandhout thuis liet leveren door de gemeentediensten… Of over de werken aan de voetpaden aan de scholen in Ternat-centrum, terwijl hiervoor twee maanden tijd geweest is in de zomervakantie…

Het merendeel van de aangehaalde blunders kwam de afgelopen jaren al aan bod in ons lokaal krantje CD&V-Direct of in de pers. Daarnaast hebben we sterk op de input van de bevolking kunnen rekenen via een bevraging op onze website www.samenvooruit.be . Maar inderdaad, als je al deze blunders in één document samenvoegt, is het even schrikken van de hoeveelheid en omvang van deze blunders van LVB!

Als LVB mag uitpakken met een (in onze ogen schamel) lijstje van realisaties, dan mogen wij uitpakken met de waslijst non-realisaties, gebroken beloftes en nog maar eens uitgestelde plannen. Een gemeentebestuur heeft zes jaar de tijd om plannen te realiseren, dat is lang genoeg. We vonden het onze plicht als grootste vernieuwingskracht  u over deze blunders te informeren.

LVB zal er de komende dagen alles aan doen om de feiten uit het blunderblad te ontkennen en verdraaien. Wij zeggen echter enkel de waarheid en niets dan de waarheid. Graag dagen we LVB uit om in een publiek debat van partij tot partij de bewijzen van eventuele onwaarheden op tafel te leggen. Wij zijn zeker van ons stuk!

2. Wat zijn uw conclusies uit het blunderblad?

Onze conclusies zijn duidelijk, deze vindt u hieronder. Maar wat besluit u zelf uit het blunderblad? Laat het ons weten via onze website www.samenvooruit.be, aan onze kandidaten, via e-mail of facebook.

De tweede bestuursperiode van Ronald Parys staat voor zes jaar stilstand. Stel dat er iemand in 2006 voor het eerste onze gemeente binnenkwam, met de trein, de auto of de fiets.

Stel dat diezelfde persoon nu in 2012 opnieuw langs komt. Deze persoon zou denken dat hij met de teletijdmachine van professor Barabas zes jaar in de tijd was terug gegaan. Hij zou immers geen verschil merken.

Het aanblik van onze gemeente is op zes jaar tijd niet veranderd:

• het stationsplein, de markt van Ternat en de dorpskern van Lombeek liggen er even troosteloos bij

• het verkeer op de Assesteenweg gaat nog steeds geen meter vooruit

• het zwembad van Ternat werd er alleen maar aftandser op

• de speeltuinen tellen amper speeltoestellen, waarvan de helft onveilig

• van de beloofde fietspaden werd enkel de Nattestraat gerealiseerd…

LVB heeft onze gemeente laten verloederen.

Ook binnen LVB hebben ze sinds kort door dat ze eigenlijk zes jaar met hun vingers zitten draaien hebben. Daarom wordt er nu hals over kop kunst- en vliegwerk verricht met bloembakken en liters verf om de indruk te wekken dat er toch iets gebeurt…

Het beleid van LVB is er een geweest van veel (loze) beloftes, maar weinig realisaties. Wie gelooft die mensen van LVB eigenlijk nog?

Ternat, Sint-Katherina-Lombeek en Wambeek kunnen niet leven met deze stilstand.

3. Het positief alternatief van CD&V en Volks: een uitgewerkt, concreet en realistisch programma

We hadden het hierboven over de programma’s van de verschillende partijen. Op http://www.samenvooruit.be/programma.htm vindt u ons volledige programma. Op http://www.lvbternat.be/folders/20121001_Programmafolder.pdf vindt u het programma van de LVB. Graag dagen we u uit: welk van beide programma’s duidelijk is, concreet, ambitieus en tegelijk realistisch en welk van beide blinkt uit in vaagheid en nietszeggendheid?

Hieronder vindt u de samenvatting van ons programma.

Samen vooruit!

CD&V en Volks gaat in Ternat, Wambeek en Sint-Katherina-Lombeek voor een warme en leefbare gemeenschap. Waar iedereen zich thuis voelt. Waar mensen kansen krijgen, maar ook aangezet worden om deze kansen te grijpen. Kortom, voor een gemeente waar {iedereen inbegrepen} is. Daarom zetten onze mensen zich in voor de volgende twaalf prioriteiten.

Twaalf prioriteiten

1. Geen belastingverhogingen. We halveren de bedrijfsoppervlaktebelasting zodat die terug op het niveau van andere gemeenten komt en bedrijven niet langer uit Ternat wegtrekken.

2. Camerabewaking op de grote invalswegen, aan het station, de industriezone, en in de omgeving van het sportcentrum. Ook sluipverkeer en zwaar vervoer kan daadwerkelijk tegengegaan worden. Op fietsbestemmingen komen goed verlichte en veilige fietsenstallingen.

3. We realiseren een fietsroutenetwerk voor lokale en bovenlokale verplaatsingen, de bijkomende fietspaden maken van Ternat een veilige fietsgemeente. Ook goed begaanbare en deftig onderhouden voetpaden staan bovenaan de lijst.

4. Met het Vlaams Gewest maken we van de Assesteenweg een veilige en vlotte weg, met afslagstroken en een nieuw op- en afrittencomplex. Het onderzoek naar de haalbaarheid van een ongelijkgrondse kruising aan de spooroverweg wordt door ons van kortbij opgevolgd.

5. Met De Lijn en de NMBS leggen we de stationsomgevingen opnieuw aan. In Ternat leggen we een parking aan de andere kant van de spoorweg en een nieuwe tunnel aan. In Essene-Lombeek zorgen we voor voldoende parking en houden we pendelaars weg uit de straten.

6. Meer parkeergelegenheid om uw auto vlot kwijt te raken. In Ternat-centrum kan dat op een nieuwe parking achter het gemeentehuis en aan de scholen. In Lombeek-centrum kan de rusthuisparking bij evenementen in De Ploter gebruikt worden. Aan de opritten van de E40 leggen we een carpoolparking aan.

7. Samen met de Vlaamse overheid richten we een integratiedienst op om nieuwkomers en anderstaligen sneller en beter te integreren.

8. 50 bijkomende plaatsen in de kinderopvang om de Vlaamse norm te halen.

9. 200 bijkomende sociale bouwgronden, koopwoningen en huurwoningen gespreid over onze gemeente. Via een gemeentelijk woonreglement krijgen mensen met een band met Ternat voorrang.

10. We zorgen voor brandveilige en rechtszekere lokalen voor de jeugdbewegingen: na de meisjeschiro is het nu de beurt aan de scouts, de jongenschiro, het VNJ en de KLJ.

11. Het marktplein van Ternat en het kerkplein van Sint-Katherina-Lombeek worden gezellige pleinen met bomen en terrasjes. Het oud gemeentehuis en de pastorij van Wambeek worden verder gerenoveerd en opengesteld voor het gemeenschapsleven.

12. We renoveren het gemeentelijk zwembad en sportcentrum.

4. Een sterk en geloofwaardig team om dit programma uit te voeren: onze 25 kandidaten

De lijst van CD&V en Volks bestaat uit een ervaren team van gedreven professionals die stuk voor stuk hun ervaring ten dienste stellen om de meerwaarde te creëren die groot Ternat verdient. Samen met jou kunnen zij voor de nodige verandering zorgen. We moeten samen vooruit.

Hier vindt u ze allemaal nog eens op een rijtje:

Vanderhasselt Michel

Timmermans-– Servranckx Christiane

Dielens Fred

De Vidts Oliva

Alle info over onze kandidaten vindt u op: http://www.samenvooruit.be/team.htm

5. Ternat heeft nood aan een sterke stem in de provincieraad: Michel Vanderhasselt op plaats 6

Komende zondag zijn het niet allen gemeenteraadsverkiezingen. Er wordt ook een nieuwe provincieraad gekozen. Graag bevelen wij u onze Ternatse kandidaat aan, uittredend provincieraadslid Michel Vanderhasselt op de zesde plaats van de CD&V-lijst. Het is belangrijk dat Ternat ook op bovenlokaal niveau rechtstreeks kan meespreken. Zo kunnen we bovenlokale dossiers zoals de heraanleg van de stationsomgeving, het nieuwe op- en afrittencomplex aan de E40, de heraanleg van de Assesteenweg, geluidschermen langs de E40, sneller tot een goed einde brengen.

6. Opmerkingen, vragen, suggesties?

Aarzel niet onze kandidaten aan te spreken of ons te contacteren via onze website www.samenvooruit.be, e-mail of facebook.

We moeten samen vooruit!

Stem daarom op 14 oktober voor verandering. Stem voor een nieuwe dynamiek. Stem CD&V en Volks!