RUP D'HOEF Wambeek: CD&V en Volks vraagt voorrang voor eigen inwoners en meer parkeerplaatsen

maandag, 3 april, 2017
Op de gemeenteraadscommissie van 23 maart werd het voorontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP D'HOEF besproken. Dit RUP voorziet in het centrum van Wambeek tussen de Langestraat, Massestraat, Polleringestraat en D'Hoef voornamelijk op gronden van Haviland en de kerkfabriek in totaal 47 wooneenheden, gespreid over open, halfopen, stapel en geschakelde woningen.
CD&V en Volks steunt deze ontwikkeling, maar haalde op de gemeenteraadscommissie drie aandachtspunten aan.

Gemeenteraadslid Gunter Desmet:
"We wensen in de eerste plaats dat Haviland een toewijzigingsreglement aanneemt waardoor de eigen inwoners van onze gemeente of mensen die hier vele jaren gewoond hebben, voorrang krijgen om in deze verkaveling te komen wonen."
"Ten tweede vragen we dat er naast de parkeerplaatsen bij de woningen ook een aantal gemeenschappelijke parkeerplaatsen komen, om te vermijden dat bezoekers of gezinnen met meer dan één wagen de straat moeten blokkeren."
"Als laatste punt vragen we om na te denken over de ontsluiting van deze wijk. Er wordt gesproken over 120 voertuigen per dag die grotendeels via de Massestraat naar de Langestraat de wijk zullen verlaten. De Massestraat is echter zeer smal en heeft een gevaarlijke aansluiting op de Langestraat met een slechte zichtbaarheid. We vragen dat tegelijkertijd een veiligere aansluiting zou uitgevoerd worden!"

Schepen Hilde Van Overstraeten bleek oren te hebben naar deze argumenten en liet het punt Op de gemeenteraad van 28 maart verdagen om de aangehaalde opmerkingen verder te onderzoeken.