Plannen voor site Sun Chemical krijgen forse tegenwind

woensdag, 23 november, 2016

De plannen voor de bouw van een nieuwe kmo-zone op de verloederde Sun Chemical-site krijgen forse tegenwind van oppositiepartij CD&V. De bestuursmeerderheid gaat daarom een commissie samenstellen om het hele project te evalueren.

De oppositie liet op de voorbije gemeenteraad geen spaander heel van de plannen van vastgoedontwikkelaar MG Real Estate om op het terrein in de Donkerstraat, nabij de E40, een nieuwe kmo-zone te bouwen. Het prestigieuze bouwproject zou een distributiehal en vijftien kantoorunits bevatten. De ontwikkelaar zou langs de E40 ook een opvallende kantoortoren van acht verdiepingen bouwen. Maar volgens CD&V Ternat gaat de projectontwikkelaar voortvarend te werk. "Een delegatie van MG Real Estate mocht in de adviesraad die plannen uit de doeken doen, maar tijdens die uitleg werden veel zaken verteld die niet juist zijn. Zo beweert de ontwikkelaar dat het dossier voor de zwaar vervuilde grond al is goedgekeurd, terwijl dat nergens bevestigd wordt. Volgens de plannen zou de kantorentoren gebouwd worden op 22 meter afstand van de E40, terwijl er een strook van minstens 30 meter moet vrijgehouden worden. Volgens de delegatie heeft het Agentschap Wegen en Verkeer hen een afwijking toegekend op die regel, maar bij navraag blijkt ook dat niet te kloppen."

Verkeersoverlast

"In de toren is er plaats voor 318 werknemers, maar daarnaast zullen nog eens 100 mensen tewerkgesteld worden in de aparte units. In de plannen worden 420 parkeerplaatsen voorzien, maar dat verkeer moet nog altijd van en naar de site rijden. En dan hebben we het nog niet gehad over de vrachtwagens. Het mobiliteitsdossier is ook niet besproken op het overleg."