Oversteekplaats voor fietsers aan Assesteenweg wordt veiliger


donderdag, 16 juni, 2016

De drukke oversteekplaats van de fietsweg langs de spoorlijn Denderleeuw-Brussel en de Assesteenweg (N285) te Ternat is op zijn zachtst gezegd zeer onveilig. De N285 is een drukke verkeersader met heel wat zwaar verkeer en daarom werd ervoor gekozen om voorrang te geven aan het verkeer op de N285 t.o.v. de fietsers op de fietsweg.

Een belangrijk probleem is de smalle koker van de spoorwegbrug. Deze koker verhindert een goed zicht van het autoverkeer richting  Edingen op de wachtende fietsers en omgekeerd.

In overleg met CD&V-gemeenteraadslid uit Ternat, Geert De Feyter, stelde Vlaams parlementslid Karin Brouwers (CD&V) over deze onveilige situatie een vraag aan de Vlaamse minister van mobiliteit.

Geert De Feyter: ’Het is positief dat er op korte termijn enkele belangrijke maatregelen zullen worden genomen om de oversteekplaats beter zichtbaar en dus veiliger te maken.’ 

In zijn antwoord stelt de minister immers volgende maatregelen in het vooruitzicht.

In de rijrichting van Edingen is het bord dat de oversteekplaats aanduidt laat zichtbaar voor het verkeer op de N285. Daarom zullen deze borden (verkeersbord type A25) op korte termijn op een grotere afstand van de oversteekplaats geplaatst worden om de automobilist en vrachtwagenchauffeurs al sneller te waarschuwen voor de fietsoversteek. Concreet zal dit bord in de rijrichting van Edingen voor de spoorwegbrug worden geplaatst.

Aan de oversteekplaats zelf zullen tevens bijkomende borden worden geplaatst om de oversteekplaats beter te duiden zelf (verkeersbord type F50).

Bovendien zal de oversteekplaats worden gemarkeerd. Dit geeft het extra voordeel dat een bestuurder op de N285  de oversteekplaats slechts met een matige snelheid mag naderen om de fietsers op de fietsweg niet in gevaar te brengen of te hinderen.

Karin Brouwers: β€˜Steeds meer mensen nemen de fiets om zich te verplaatsen. Zowel voor het dagelijkse woon-werkverkeer, het woon-schoolverkeer als voor het doen van de boodschappen pakt men steeds vaker de fiets.  De fiets wordt ook meer en meer gebruikt in combinatie met het openbaar vervoer. Dit moeten we blijven aanmoedigen door de veiligheid van fietsers te garanderen.’