Oppositie boos omdat schoolkinderen over overwoekerde paden moeten fietsen

maandag, 5 september, 2016
Oppositie boos omdat schoolkinderen over overwoekerde paden moeten fietsen

Kinderen die langs de Ternatse Bodegemstraat naar school fietsen, beschikken slechts over een fietspad van zo’n 50 centimeter. Het gemeentebestuur wil het onkruid nu gaan aanpakken, maar volgens oppositiepartij CD&V is het al te laat.

Op de eerste schooldag trekken kinderen massaal weer met de fiets naar school. Meestal kan dat over veilige fietspaden, maar jongeren die langs de Bodegemstraat rijden, hebben wel bijzonder weinig plaats om veilig naar school te fietsen. Op de drukke Bodegemstraat, waar een snelheidsbeperking geldt van 70 kilometer per uur, wordt er beter niet gefietst. Maar door de overbegroeiing van de bermen blijft er nog maar weinig fietspad over.

“Schandalig dat dit voor september nog niet opgelost raakte”, zegt gemeenteraadslid Michel Vanderhasselt (CD&V). “De hele zomer staan het gras en onkruid hier te groeien, maar daar wordt niets aan gedaan. Veel gemeenten lopen achter met het groenonderhoud ondat ze dit voortaan pesticidenvrij moeten doen. Maar daar heeft deze situatie niets mee te maken. Hier moet gewoon gemaaid worden.”

Volgens milieuschepen Guido Van Cauwelaert (SP.A-Groen+) wordt de situatie deze maand nog aangepakt. “We gaan het onderhoud uitbesteden aan een firma uit de sociale economie”, zegt hij.

Maar volgens CD&V komt de actie te laat. “Het gemeentebestuur loopt constant achter de feiten aan”, zegt raadslid Olivia De Vidts.