“Markt is gevaarlijker dan vroeger"

woensdag, 23 november, 2016
“Markt is gevaarlijker dan vroeger"

De herinrichting van de Markt van Ternat is volgens gemeenteraadslid Oliva De Vidts (CD&V) een gemiste kans. De Markt mag dan wel leefbaarder geworden zijn, voor fietsers blijft het een doolhof. “De situatie kan niet onveiliger”, klinkt het.

Bij aanvang van de huidige legislatuur beloofde het gemeentebestuur om de verkeerssituatie in Ternat aan te pakken. Zo zou de circulatie in het dorpscentrum veranderen, alsook de inrichting van de Markt. De Markt zelf zou veel leefbaarder moeten worden voor de buurtbewoners, met minder wagens en meer plaats voor terrasjes, spelende kinderen, voetgangers en fietsers.

Guido Van Cauwelaert (SP.A-Groen+), toen nog schepen van Mobiliteit, had plannen om naast de terrasjes een brede strook vrij te maken voor fietsers en voetgangers. Zo konden de zwakke weggebruikers zich verplaatsen zonder met het autoverkeer in contact te komen. Omdat het mobiliteitsplan in zijn geheel uiteindelijk erg veel kritiek kreeg, verloor Van Cauwelaert zijn bevoegdheid mobiliteit aan collega-schepen Luc Wachtelaer (LVB). Die maakte van de Markt uiteindelijk een mix van parkeerplaatsen en een autovrij pleintje met twee petanquebanen en boompjes.

Maar van de afgescheiden strook voor fietsers is er nog maar weinig te merken. En dat is een gemiste kans, aldus gemeenteraadslid Oliva De Vidts (CD&V). “Hoewel het gemeentebestuur werk wou maken van een verkeersveiliger Ternat, is de situatie voor fietsers nu nog erger geworden”, zegt De Vidts. “Vooral fietsers die van het gemeentehuis naar de Markt rijden, komen in een gevaarlijke situatie terecht. Er is ten eerste al een gebrek aan verlichting. Maar ik ga ervan uit dat het gemeentebestuur wacht op de nutsmaatschappijen om daar werk van te maken.”

Geen plaats voor fietsers

“Het grootste probleem is dat er voor fietsers gewoon geen plaats meer is voorzien”, Zegt De Vidts. “Waar eerst de strook voor fietsverkeer werd gepland, staan nu bloembakken in de weg. Als fietsers die al kunnen ontwijken, moeten ze bovendien nog eens oppassen voor de stukken hout waarmee de petanquebanen werden gemaakt.”

“Ze kunnen er ook voor kiezen om op de rijbaan te fietsen, maar voor de automobilist staat er nergens aangeduid dat ze moeten opletten voor fietsers. Bovendien is het stukje rijbaan nogal smal wanneer een fietser en een wagen elkaar moeten kruisen. Hier moet echt iets aan gedaan worden want de situatie is onveilig”, klinkt het.

Aanpassing staat gepland

Schepen van mobiliteit Luc Wachtelaer (LVB) geeft Oliva De Vidts gelijk. “De situatie is er inderdaad nog niet zoals het zou moeten zijn. Maar we zijn er nog aan bezig. We plannen nog steeds een aparte rijstrook voor fietsers langs de voetpad, zodat zij niet tussen de auto’s moeten laveren”, zegt de schepen. “In principe moet dat ook in orde komen en die aanpassing staat in de planning.”

Alleen is de vraag wanneer die aanpassingen worden doorgevoerd. “Binnenkort vindt er een overleg plaats over het mobiliteitsplan, waarbij we de mensen om hun mening zullen vragen. Die opmerkingen kunnen we dan meenemen en uitvoeren. Maar het is belangrijk om te zien wat de burger er zelf van denkt, vooraleer we de werken uitvoeren”, aldus Wachtelaer.

Bovendien zijn fietsers volgens De Vidts niet de enige slachtoffers van de heringerichte Markt. “Ik heb de marktkramers op donderdag al enorm horen klagen over de nieuwe indeling. Ook zij zijn hier helemaal niet mee opgezet”, aldus het gemeenteraadslid.